poniedziałek, 20 kwietnia 2015

Chleb bez zaczynu

Juz jakiś czas robie tylko ten chleb. Faktycznie zajęte pół dnia ale efekt jest świetny. Ostatnio zmodyfikowalem troche przepis i zamiast drożdży dodaje zarówno do zaczynu oraz do ciasta właściwego swój własny zakwas zytni. Ciasto jest jeszcze bardziej lepkie ale ostatecznie chleb wychodzi jeszcze lepszy i dłużej leży.


Chleb wstawiam do zimnego piekarnika, który nastawiam na temp.

C, przykrywam bochenek folią aluminiową i tak dopiekam aż do czasu upłynięcia minut. Dzięki nastawieniu zaczynu a dopiero później ciasta na chleb, bakterie z zakwasu mają więcej czasu na fermentację, robią to dokładniej. Piekłam kilka razy chleby bez zaczynu, na samym aktywnym zakwasie (skusiło mnie to, że cały proces zabiera mniej czasu), ale jakoś nie chciały mi ładnie wyrastać. Bardzo prosty chleb pszenny na pszennym zakwasie, nie wymagający przygotowywania wcześniej zaczynu.


Wystarczy aktywny zakwas pszenny połączyć z mąką, solą i wodą. Zawsze zachwyca mnie fakt, że z tak prostych składników powstaje coś tak genialnego. Czy ktoś ma dobry przepis na chleb żytni i zrobienie zaczynu.


Bo czytając te przepisy cholery można dostać.

Mam super prosty przepis i zawsze się udaje. Zakwas wyciągam z lodówki na godzinę. Dodaję ciepłej przegotowanej wody i mąki żytniej do konsystencji ciasta naleśnikowego. Przekładamy chleb do wysmarowanej foremki i pieczemy w temperaturze 2stopni (bez termoobiegu) przez min. Wiele zależy tutaj od piekarnika – dlatego co pewien czas trzeba rzucić okiem, żeby chleb za bardzo się nie przyrumienił.


Prosty przepis na chleb – w czym najlepiej piec chleb? Ten chleb poprawił mi humor do końca dnia, choć niewiele już go zostało (a dzisiaj ciągnie się i ciągnie!). Jestem początkującym „piekarzem” stąd moje pytanie. Czy ta ilość zaczynu – jak podana powyżej – jest na chleb z kg mąki? Czy ilość mąki użytą w przepisie na chleb trzeba pomniejszyć o ilość mąki (1gr)użytą do zaczynu poolish tj.


Teraz nie wyobrażamy sobie jeść tej krojonej, sklepowej gąbki :) Każdy z nas ma swój ulubiony chleb, Mały lubi bananowy, ja wszystkie razowe, Jacek i wszyscy, których chlebem obdarowuje uwielbiają właśnie ten…. Od kilku lat, bez przerwy piekę chleb. Inna równie stara metoda mówi, ze nalezy make i wode dodawac porcjami, co godziny. Garsc maki, nalepiej razowej, mniej wiecej 100g mieszamy gruntownie z letnia woda, aby otrzymac dosc gesta papke konsystencji ciasta na racuchy, badz kwasnej smietany.


Takze wszelkie przepisy na chleb, ktory wymaga czasu, nastawiania zaczynu na noc, wyrabiania, skladania, przekaldania z miski do miski, formowan Zobacz więcej. Obserwuj bloga Obserwujesz bloga Dieta warzywno-owocowa.

Rodzaj użytej mąki zależy od tego jaki chleb chcę upiec. Na drugi dzień, gdy upłynie wymagany czas, do zaczynu dodać dag drożdży- rozpuszczonych w ciepłej wodzie. Wszystko razem wymieszać i odstawić na noc. Chleb nie pękł, wyrósł i niby wszystko Ok, ale mam wrażenie ze jest lekko zakalcowaty, chociaż okaże się dopiero jutro, bo próbowałam kiedy był ciepły.


Dumam teraz co spowodowało ze tak mi się wydaje. Chyba jednak powinnam wyrabiać ręcznie, tylko ze mi ręka odpada:)) nie wiem jak dodać zdjęcie. Chleb z takiego zaczynu może wyjść trochę kwaśny w smaku (tak jest u mnie jak czasem przetrzymam go dłużej, ale ja mam dojrzały zakwas – w każdym razie jest jadalny tylko bardziej kwaśny), ale skoro to młody zakwas to nie musi tak być. Jak nie masz wyjścia i nie możesz go wcześniej zużyć, to spróbuj. Uwierzcie lub nie, ale jest to przepis, który testowałem najdłużej ze wszystkich.


Ponad rok piekę podobny chleb i zawsze coś mi nie pasowało. Chciałem podzielić się z wami superdopracowanym przepisem i oto jestem – rok później. Szybko nauczono się zwiększać pulchność bochnów chleba poprzez poddawanie ciasta samorzutnej fermentacji, dzięki której uzyskiwało ono gąbczastą strukturę – a sam chleb stawał się smaczniejszy i bardziej strawny. Do wywołania fermentacji używano części ciasta z poprzedniego zaczynu, a także drożdży z osadów winiarskich.


Duży wybór przepisów na chleb na zakwasie. Domowe pieczywo na zakwasie. Prosty chleb pszenny, chleb orkiszowy, chleb 1 żytni, chleb wiejski, chleb powszedni, chleb wieloziarnisty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty