piątek, 11 grudnia 2015

Ile piec chleb na zakwasie

Generalnie można zamiast drożdży dodać zakwas, bo dobrze prowadzony i często odświeżany zakwas ma w sobie drożdże. C, przykrywam bochenek folią aluminiową i tak dopiekam aż do czasu upłynięcia minut. Kiedy kilka dni temu wpadł mi w oko ten przepis postanowiłam go wypróbować.


Na etapie wyrastania w foremce, chleb był gotowy do pieczenia po minutach (mój zakwas ma około miesiąca), więc traktujcie czas wyrastania podany w przepisie (nie tylko tym, ale każdym innym też) jako orientacyjny, regularnie doglądając ciasta. Tutaj trzeba zdecydowanie dodać – to nie jest zabawa dla niecierpliwych. Pieczenie chleba na zakwasie nie jest ani trudne, ani pracochłonne, jednak wymaga jednego: czasu.

Więc jeśli jesteś w miarę cierpliwy, spróbuj. Dzisiaj przedstawię Wam chleb, którym powróciliśmy do pieczenia na zakwasie. Opowiedziałam Wam już jak hodować zakwas. Czas na ogólne wskazówki jak piec chleb na zakwasie. Nie jest to trudna sztuka, jednak trzeba poświęcić więcej czasu niż przy pieczywie drożdżowym.


Dokładniej mówiąc, dłuższe są okresy oczekiwania aż ciasto wyrośnie. Za to jakość chleba na zakwasie wynagrodzi Wam poświęcony czas. Duński chleb żytni na zakwasie.


Durszlak - chleb żytni ile piec.

Ile czasu piec chleb na zakwasie w piekarniku? Ponownie wstawiam foremkę do piekarnika i zaczynam wielki wypiek chleba żytniego w domu! Na razie upiekłam chleby na zakwasie w automacie z przepisów na chleby które miały być pieczone w piekarniku i stwierdziłam że w automacie wychodzą lepiej, nic się nie rozlewa, w smaku są bardzo dobre, a że ich kształt jest jaki jest to już trudno, mnie osobiście już to nie przeszkadza, najważniejsze że chleby są smaczne. Mój pierwszy chleb na zakwasie właśnie się piecze.


Zakwas był pięciodniowy. Sprawdziłam powyższy przepis wideo na domowy chleb i polecam ten sposób pieczenia. Rozgrzewamy piekarnik do 2st i kładziemy ciasto na samym spodzie.


Z tej masy odkladam 4Łyżki jako zakwas na moj następny chleb. Moj przepis na chleb to wyrobiona masa ktora dojrzewa sobie w spokoju przez całą nic juz w foremkach. Rano odpalam piec na 180stopni na godzinę i dwadzieścia min. Zwykle nie pracuje kiedy ma za zimno.


Cały zaczyn przełożyć do dużej miski, dodać mąki, stopniowo wlewać wodę. Sprężysty, idealnie wilgotny, o chrupkiej skórce i boskim zapachu, jaki ma chyba tylko chleb na zakwasie. Te bochenki upiekłam metodą, która pozwoli się wyk.


Chlebki dwa jak marzenie. Robię to już od niemalże lat i nie wyobrażam sobie wrócić do tego ze sklepu. U nas króluje przede wszystkim żytni na zakwasie, z dodatkiem mąki gryczanej i orkiszowej.


Od czasu do czasu robimy urozmaicenie w postaci ekspresowego chleba na drożdżach z ziarnami. Najczęściej na drożdżach, ale również czasami na drożdżach i zakwasie lub samym zakwasie.

Prosty chleb żytni na zakwasie – mąką i woda. Każdy, nawet zapracowany człowiek może taki zakwas wyhodować w ciągu siedmiu dni. Podczas tego tygodnia zakwas sfermentuje i powstaną tzw. Tutaj szczegółowo opisałam jak zrobić zakwas na chleb. Chef Titanium troche sie przy tym ciescie kiwal nie wiem czy to normalne w kazdym razie wszystko dobrze wymieszane.


Postępuj dokładnie tak samo, jak przy pierwszym karmieniu również trzeciego dnia (zakwas starszy, bardziej żarłoczny, możesz dokarmiać nawet co godzin. Młodszy będzie potrzebował trochę więcej czasu, by dojrzeć). Masz już dokarmiony zakwas.


Teraz czas na pieczenie. Przepis na prosty chleb żytni. Tu dowiesz się jak upiec chleb na drożdżach, zakwasie, w piekarniku, razowy… Jest w czym wybierać, bo przepisów na pieczenie chleba znajdziesz tu mnóstwo. Korzystając z tych prostych, ale pysznych przepisów dowiesz się wszystkiego o tym, jak upiec chleb. Taki domowy chleb, magiczny i pysznie chrupiący.


Dobrą opcją jest zdobycie zakwasu od kogoś, kto już go posiada. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzisz czas, który musiałabyś poświęcić na przygotowanie go od zera, ale także zyskasz dojrzały, dobrze pracujący zakwas (im starszy tym lepszy). O istnieniu wynalazku o nazwie „zakwas do chleba” wiedziałem już dawno, ale jakoś ciężko było mi się przemóc do jego zrobienia.


Kiedy już przekonałem się do pieczenia chleba, przez dłuższy czas piekłem chleb na bazie drożdży, którego przygotowanie i pieczenie zajmowało bardzo mało czasu. Zacznę od tego, że raczej nie piszę postów – szczególnie pod kulinarnymi przepisami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty