środa, 27 lipca 2016

Chleb na zakwasie twarda skórka

Po raz kolejny pojawia się problem w postaci twardej skurki po upieczeniu. Dochodzę do wniosku że to może być błąd. Przepis na chleb domowy. Zaczyn na chleb robię w trzech etapach (mąkę żytnią przeznaczoną na chleb dzielę na części i co kilka godzin dosypuję jedną część do 2-łyżek zakwasu i dolewam odpowiednią ilość letniej wody, mieszam, zostawiam pod przykryciem aż wyrośnie itd).


Chleb pieczony w garnku. Dziś upiekłam mój 1-szy chleb.

Kupiłam gotową mieszankę w Lidlu, trzeba było tylko dodać wodę, dać do wyrośnięcia i upiec (piekłam w zwykłym piekarniku w keksówce). Piekłam tak, jak w przepisie na opakowaniu. C, przykrywam bochenek folią aluminiową i tak dopiekam aż do czasu upłynięcia minut. Na razie upiekłam chleby na zakwasie w automacie z przepisów na chleby które miały być pieczone w piekarniku i stwierdziłam że w automacie wychodzą lepiej, nic się nie rozlewa, w smaku są bardzo dobre, a że ich kształt jest jaki jest to już trudno, mnie osobiście już to nie przeszkadza, najważniejsze że chleby są smaczne.


Nie robię zaczynu tylko właśnie tak jak Pani, dodaję od razu zakwasu, po kilku godzinach wyrasta, wtedy piekę. Ten film tłumaczy dokładnie jak zrobić własny pachnący, pulchny, o twardej skórce chleb domowy. Zobaczycie przepis na chleb orkiszowy z ziarnami, pszenny z sezamem i razowy.


Również zraszanie skórki w trakcie wypieku zapobiega zbyt głębokiemu jej spieczeniu. Nie wiem, jak twarda i kolczasta jest skórka na Twoich chlebach, ale dopóki nie przypomina skrzyżowania pancernika z jeżozwierzem to jest dobrze, a nawet bardzo dobrze.

Ja chleb piekę od pół roku i na początku były to chleby na drożdżach. Po pewnym czasie zapragnęłam takiego polskiego chleba w domu. Zaczęłam szukać stron z przepisami na zakwas i chleb na zakwasie, i tak trafiłam tutaj.


Jak chyba każdy, na początku miałam wiele pytań i wątpliwości. Sprężysty, idealnie wilgotny, o chrupkiej skórce i boskim zapachu, jaki ma chyba tylko chleb na zakwasie… Te bochenki upiekłam metodą, która pozwoli się wykazać nawet młodemu zakwasowi;) Nie jest on tak silny jak dojrzały zakwas, który swoje już odstał i przepracował, więc trzeba go dać więcej lub podejść do tematu “stopniowo” (szczegóły w przepisie). Szybki chleb pszenno-żytni. Prosty chleb pszenny, na żytnim zakwasie z dodatkiem odrobiny drożdży – dzięki czemu chleb znacznie szybciej rośnie i nie wymaga wielogodzinnego wyrastania, a wciąż zachowuje smak chleba na zakwasie.


Dzisiaj mamy dla Was coś zupełnie nowego. Tak, wiemy, wiemy, zwykły prosty pszenny chleb jakby nowością na naszym blogu nie jest. Ale ten chleb ma taką skórkę, jakiej jeszcze nie robiliśmy.


To mój pierwszy chleb pieczony na zakwasie i jest to najlepszy chleb, jaki upiekłam:) Ja piekłam na zakwasie pszenno-żytnim i miąższ jest miękki i lekko klejący. Ciasto przy wyrabianiu faktycznie jest luźne i bardzo klejące, ale spokojnie da się je wyrobić ręcznie metodą slap and fold. Od kilku dni zmagam się z chlebem na zakwasie, raz za twarda skórka, raz za suchy, raz za mokry, a tu nagle bochenek w sam raz! Skórka ma idealną chrupkość, taką, że nabierasz ochotę, żeby łamać go rękami, a wnętrze jest bardzo delikatne, aż trudno mi uwierzyć, że to chleb na zakwasie (przypomina puszystością te drożdżowe).


A przepis na chleb żytni mam w planach dodać niedługo na stronę, ale jeśli Ci się śpieszy to napisz do mnie, prześlę Ci na maila. Zauważyłam, że wiele zależy od samego przepisu. Są przepisy na chleby, których skórka jest twarda i chrupiąca, a są też takie, gdzie skórka jest miękka. Trzeba trochę poeksperymentować z recepturami , a także z temperaturą pieczenia.


Ale w praktyce nie miałem takiego problemu, więc to teoria.

A może skórka odstaje - coś na kształt bąbla, pod spodem. Tylko skórka wyszła bardzo twarda. Super szybki, smaczny chleb. Wystawiłem automat do pieczenia chleba na alledrogo :).


Do tej pory piekłam chleb na zakwasie, wychodził pycha, ale dzisiaj się skusiłam na ten i jest przepyszny, prosty, szybki i nie trzeba się. Wiejski chleb pszenny na zakwasie. Wcześniej podawałam przepis na chleb pszenny na drożdżach – tutaj nie ma ani grama drożdży, za to chleb musi dłużej wyrastać.


Od pewnego czasu chleb mi nie wychodzi. Wyżebrałam nowy zakwas od forumowej koleżanki - efekt dokładnie ten sam. Zdrowy probiotyk, sycący i dający energię. Czy jest piękniejszy zapach w domu, niż świeżo upieczony chleb na zakwasie?


Uniwersalny chleb pszenno-żytni na zakwasie (Małża ulubiony) Krótka historia w czterech zdaniach opowiedziana fotografiami. Błyszcząca skórka to efekt pieczenia z parą, najładniejsza jest tam, gdzie chleb po nacięciu się rozchodzi podczas wzrostu. Przygotowanie ponad 2h Czas gotowania v Wegetariańskie. Lubicie ciemne chleby o mocno zwartym miąższu i chrupiącej twardej skórce?


Jeśli tak, to ten chleb jest dla was. Ma dość zawartą strukturę, jest wilgotny i lekko wyczuwa się, że został zrobiony na zakwasie. Na początku pieczenia wlewamy na dno piekarnika szklankę wody lub kostki lodu, dzięki temu wytworzy się para i skórka będzie chrupiąca, ale nie twarda.


Jest też ciężki i sycący. Zostawiłam mój zakwas na noc na kaloryferze, wraz z chlebem który miał wyrosnąć. Kaloryfer był bardzo gorący, na chlebie zrobiła się twarda skorupa, podobnie na zakwasie. Z zakwasu zdjęłam ja i dokarmiłam go ale zastanawiam się czy przez zbyt wysoką temperaturę mógł się zepsuć.


Moja mama twierdzi, że czuje jabłkowy zapach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty