czwartek, 22 października 2015

Czy chleb po upieczeniu wyjąć z piekarnika

A po kilku tygodniach codziennego pieczenia taka forma przypomina kawał zardzewiałej blachy. Zdecydowanie lepsze chlebki wychodzą z glinianych naczyń (tzw. formy rzymskie)- te są porowate i woda potrafi przez nie przesiąkać wgłąb naczynia. Po upieczeniu wyciągamy chleb z foremki i kładziemy do góry nogami pod czystą ściereczkę. Od jakiegoś czasu piekę chleb.


Początkowo w piekarniku.

Keksówkę smarowałam olejem, chleb dosłownie wysuwał się sam po upieczeniu. Teraz kupiłam sobie maszynę do pieczenia chleba (Silver Crest) i na razie tylko razy piekłam w niej, ale nie wiem jak mam się zabrać za wyjęcie chleba z formy. Wg mnie po wyciągnięciu go z piekarnika na czas nagrzewania nie opadnie.


Ale jeśli pieczesz w foremce, to myślę, że możesz ją spokojnie wyjąć z wyrośniętym chlebem i nagrzać piekarnik (jak pieczesz po dwa chleby, to wyjmij jeden). Zdarza się jednak, że zapomnimy o chęci uzyskania chrupiącej skórki, lub po prostu chcemy upiec bochenek, nie przejmując się dodatkowymi czynnościami. W takim wypadku pomaga posmarowanie chleba zimną wodą tuż po upieczeniu.


Mi sernik też zawsze opada.

Zresztą podobnie z biszkoptem- czy go wyjmę od razu, czy po min, czy studzę normalnie, czy do góry nogami, zawsze się obniża, choć nie ma zaklaca. A to powolne wyjmowanie ciast z piekarnika to wlaśnie miała być taka profilaktyka antyzakalcowa ;). Dodane przez Elifia w: Tylko o kuchni. Kiedy piekłem ten chleb po raz pierwszy, po wyjęciu z piekarnika odczekałem jakieś minut, bo po prostu nie mogłem dłużej wytrzymać, i odkroiłem ciepłą jeszcze piętkę. To była najlepsza piętka chleba z masłem ever!


Kolejne dwie świeże piętki odstąpiłem już swojej małżonce – nie wiem jak to rozwiążemy w. Nie wiem, czy u Ciebie gdzieś ta kwestia jest opisana, ale wydaje mi się, że może to być kwestia używania termoobiegu do pieczenia chleba. Dawniej chleby piekło się po prostu na metalowej blasze wsuwanej do nagrzanego pieca chlebowego, który był w każdej kuchni. Dziś takie „urządzenie” mają nieliczni, ale tradycja pieczenia chleba w domu wróciła i smaczny, długo utrzymujący świeżość chleb można wyjąć z piekarnika. Chleb po upieczeniu ma grubą, chrupiącą, spieczoną skórkę, niestety w środku jest bardzo kleisty wręcz glinowaty.


Trzymam się przepisów wręcz z apteczną dokładnością i wszytko wydaje się OK aż do momentu włożenia do piekarnika. W piekarniku chleb rośnie, ale po wystudzeniu okazuje się, że tylko z zewnątrz. Za szybko wkladam drugi raz do piekarnika -zwlaszcza skrecaki z kokao czy konfitura i peka- dzieki za rade. Smaryje roztzepanym bialkiem bo zoltka daje do ciasta.


Pieczenie chleba to coś więcej niż tylko zajęcie kulinarne.

Niektórzy uważają, że to wręcz przeżycie egzystencjalne. Zapach świeżego bochenka, po wyjęciu go z pieca, przyciąga wszystkich domowników. Podpowiadamy, jak samodzielnie upiec wspaniały, chrupiący chleb.


Moze korzystasz z nieodpowiednich przepisów. Biszkopt i delikatne ciasta trzymam w piekarniku 5-minut przy uchylonych drzwiczkach po tym wyjmuje (biszkopt po minutach). Np kiedyś w elektrycznym ciasto piekło mi sie świetnie.


Upieczony chleb wyjąć z piekarnika i przełożyć na kratkę, aby sprawdzić czy chleb jest upieczony w środku należy stuknąć w spód chleba, jeżeli odgłos będzie “głuchy” oznacza to, że chleb jest gotowy. Wtedy chleb możecie wyjąć, a w razie potrzeby jeszcze przez godzinę będzie podgrzewany (to dla wielbicieli ciepłego chleba na śniadanie). Chleb musicie wyjmować ostrożnie przez rękawice. Co do zakwasu żytniego – nie ma sensu nastawiać go od nowa, skoro masz zakwas pszenny. Te proporcje są na dwa bochenki.


Warto od razu upiec dwa, bo pracy z tym tyle samo co z jednym, a bochenek na zapas się przyda. Taki rozmrożony chleb smakuje dokładnie tak samo, jak w chwili zamrażania. Mój pierwszy chleb i - sukces:)) Nie miałam sezamu ani siemienia - jako zamiennik dodałam amarantusa i nasion chia i spisały się świetnie.


Szybki, prosty i smakowity (zjedliśmy z mężem pół bochenka od razu po wyjęciu z piekarnika). Co ważne: mimo sporej ilości drożdży, w ogóle ich nie czuć. Blaszki z ciastem odstawić do ponownego wyrastania na minut (ciasto nie może zbyt długo rosnąć, bo jak przerośnie, to w chlebie po upieczeniu będą dziury). Blaszki z wyrośniętym ciastem wstawić do piekarnika nagrzanego do 2stopni (grzanie góra i dół) i piec przez minut. Czy jest upieczony - bierzesz patyczek drewniany do szaszlyków i wtykasz ukosnie przez środek aż do dna.


Ma wchodzić bez oporu i po wyjęciu nie być oblepiony ciastem. Do tego wierzch powinien być jasnozłoty. A co do studzenia to ja zwyczajnie wyłączam piec i zostawiam w zamkniętym. Po raz kolejny pojawia się problem w postaci twardej skurki po upieczeniu.


Chlebek ładnie wyrasta i przed samym pieczeniem smaruję wierzch olejem. Dochodzę do wniosku że to może być błąd. Piekę w 250ºC z termoobiegiem przez 3-minuty. Chleb pełnoziarnisty przepis na domowy chleb z piekarnika.


Chce się więcej i więcej. Gdy chleb jest już gotowy wyjmuję go z piekarnika i foremki. Czekam aż ostygnie, przykrywając go ściereczką, aby nie wysechł.


Prawdziwy chleb Low FODMAP możecie upiec samodzielnie #128578; W ciągu weekendu piekę zwykle bochenki, z czego jeden kroję na kromki, które następnie zamrażam. Należy wyjąć chleb z formy i odkleić papier (pod warunkiem, że chleb jest już na tyle wypieczony, że na to pozwala. Jeśli chleb po godzinie pieczenia jest jeszcze zbyt miękki, a papier odkleja się wraz z ciastem – należy jeszcze kilka minut poczekać). Po odklejeniu papieru chleb należy ponownie wstawić do piekarnika – już bez.


Po wyjęciu i podgrzaniu w mikrofalówce chleb.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty