czwartek, 24 listopada 2016

Biały chleb na zakwasie

Wstawiam chleb pieczony w automacie, niestety zapomniałam zrobić zdjęcie chlebkowi upieczonemu w piekarniku. Chleb z piekarnika nie wyglądał smakowicie, był prawie biały (nie wiem dlaczego) i płaski, choć już nie tak płaski jak inne pieczone w piekarniku. Miękki środek, chrupiąca skórka.


Zapach najlepszy z możliwych. Pyszny biały chleb pszenny Łatwy, biały chleb pszenny na zakwasie, wykonany dla domowników spragnionych zwykłego chleba.

Bez żadnych dodatków mniej lub bardziej egzotycznych. To mój pierwszy chleb pieczony na zakwasie i jest to najlepszy chleb, jaki upiekłam:) Ja piekłam na zakwasie pszenno-żytnim i miąższ jest miękki i lekko klejący. Ciasto przy wyrabianiu faktycznie jest luźne i bardzo klejące, ale spokojnie da się je wyrobić ręcznie metodą slap and fold. Ależ ja absolutnie nie miałem na myśli tego, że chleb na zakwasie nie jest chlebem!


Chleb to chleb, ja wolę na drożdżach, inni na zakwasie, a jeszcze inni lubią oba. Myślę, że to odpowiednia chwila na zamknięcie tej dyskusji. Dobrej nocy, panie Szary.


Bardzo prosty chleb pszenny na pszennym zakwasie, nie wymagający przygotowywania wcześniej zaczynu.

Wystarczy aktywny zakwas pszenny połączyć z mąką, solą i wodą. Zawsze zachwyca mnie fakt, że z tak prostych składników powstaje coś tak genialnego. Bochenek chleba - czyli biały chleb na zakwasie żytnim Wracam do domu a tam z lodówki patrzy na mnie zakwas: MUSISZ mnie dziś odnowić!


A ja na to, że tym razem nie mam ochoty na chleb z formy. No i tak - stwierdziłam, że zrobię ten bardziej pracowity chleb - w formie bochenka. Biały chleb na zakwasie żytnim - składniki 5g mąki pszennej typ 750. Wszystkie składniki wyrabiamy ze sobą przez kilka minut, aż się połączą.


Ciasto pewnie nie będzie bardzo elastyczne, może się kleić. Chleb pszenny z mąki typu 7różni się nieco od chleba, który jadam na co dzień czyli orkiszowego, pełnoziarnistego na zakwasie żytnim lub orkiszowym czy mieszanym. Przepis i sposób wykonania tego chlebka zamieściłam w artykule:“Domowy chleb na zakwasie – łatwo, zdrowo i smacznie” Jednak chciałam spróbować innego chlebka oraz poeksperymentować trochę z pieczeniem. Ten chleb poprawił mi humor do końca dnia, choć niewiele już go zostało (a dzisiaj ciągnie się i ciągnie!).


Od kilku dni zmagam się z chlebem na zakwasie, raz za twarda skórka, raz za suchy, raz za mokry, a tu nagle bochenek w sam raz! Z tej okazji przygotowałam ciemny chleb pszenno-żytni na zakwasie. Nie wymaga wcześniejszego przygotowania zaczynu, wystarczy sam aktywny zakwas.


Dzięki tak dużej ilości zakwasu chleb jest cięższy, ciemniejszy i bardziej chlebowy :). Chleb biały bezglutenowy Obiecałam wam wiejski chleb biały bezglutenowy kilka dni temu.

Mój nowy biały chleb bezglutenowy jest całkiem jak wiejski pszenny, oj tak, o chlupiącej skórce, miękkim wnętrzu - normalny, kształtny bochenek! Przekładamy do miski i przykrywamy ściereczką lub zawijamy w folię spożywczą. Zostawiamy na 6-godzin. Następnie formujemy bochenek i wkładamy do koszyka wzrostowego. Chleb na zakwasie to coś, przed czym wzbraniałem się baaardzo długo – głównie ze względu na niechęć do przepisów, których wykonanie zajmuje wiele godzin.


Od czasu wyhodowania zakwasu żytniego, piekę ten chleb przynajmniej raz w tygodniu. Zupy Barszcz biały na zakwasie. Mikser Kulinarny wyszukuje przepisy z polskich blogów kulinarnych, tym razem wyszukiwany jest przepis na biały chleb na zakwasie łatwy.


Czas na ogólne wskazówki jak piec chleb na zakwasie. Nie jest to trudna sztuka, jednak trzeba poświęcić więcej czasu niż przy pieczywie drożdżowym. Dokładniej mówiąc, dłuższe są okresy oczekiwania aż ciasto wyrośnie. Za to jakość chleba na zakwasie wynagrodzi Wam poświęcony czas. Dawno już nie robiłem chleba na zakwasie.


W ogóle zdecydowanie za rzadko mi się to zdarza. Bo za chwil parę odwiedzi nas Marta, moja kumpela jeszcze z liceum. Ostatnio policzyłem, że przyjaźnimy się już lat.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty