czwartek, 4 września 2014

Pyszny chleb na zakwasie żytnim

Pyszny chleb na zakwasie żytnim

Od czasu wyhodowania zakwasu żytniego , piekę ten chleb przynajmniej raz w tygodniu. Ciasto na nim zachowuje się w inny sposób, na zakwasie żytnim chleb jest po prostu smaczniejszy, do tego siatka glutenu rozkłada się lepiej w cieście, a przecież na pięknych pęcherzykach chyba zależy każdemu #128578; Ale z zakwasu bezglutenowego można śmiało sobie wyprowadzić zakwas żytni w nowym słoiku. Wspaniały, pyszny chleb z większą ilością błonnika. Wilgotny i delikatny miąższ. Z użyciem mąki pszennej razowej (u mnie część orkiszowej razowej) oraz małym udziałem mąki pszennej, na żytnim zakwasie.


Cała moja przygoda z chlebami na zakwasie zaczęła się dzięki zakwasowi wyhodowanemu z przepisu z Twojej stronki :) Przejrzystemu, bez udziwnień. Chleb z dodatkiem ziaren. Miałam za sobą próbę nieudaną , która zniechęciła mnie na długi czas. Wyszło :) Zakwas żytni , pszenny , wariackie z mieszankami.


Nie robię zaczynu tylko właśnie tak jak Pani, dodaję od razu zakwasu, po kilku godzinach wyrasta, wtedy piekę. Dodane przez kibiw: Tylko o kuchni. Moim zdaniem chleb z mieszanki nie umywa się do tego na zakwasie samodzielnie wyrobiony co tak naprawdę jest bardzo proste:). Idealnie wypieczony w tradycyjny sposób w warszawskiej Pracowni Pieczywa. Ma cudownie chrupiącą skórkę, a jedynym dodatkiem są płatki owsiane, które są źródłem błonnika.


Pyszny chleb na zakwasie żytnim

Skład: mąka żytnia 72 zakwas żytni, płatki owsiane, sól, woda. Można do wypieku chleba użyć drożdży, ale zapewniam was – nie ma nic lepszego niż chleb na zakwasie. Pisałem już o tym jak od zera zrobić zakwas żytni oraz wspominałem o zakwasowej mapie Polski czyli liście osób, które chętnie podzielą się z Tobą swoim zakwasem, jeśli zależy Ci na kwasie starym. Dzięki uprażonym ziarnom słonecznika i sezamu chleb uzyskuje lekko orzechowy smak.


Siemię lniane wzbogaca smak chleba i nadaje mu kolor i dodatkowe wartości odżywcze. Jest tam również przepis na zakwas, który możemy zrobić w domu. Ponieważ mam już dobry gotowy zakwas – pisałam wcześniej – nie zamierzałam robić drugiego zakwasu.


Jednakże, jedna z moich, miłych czytelniczek poprosiła mnie o przepis na domowy zakwas bo chciałaby upiec domowy chleb na zakwasie. Mój chleb na zakwasie jest pieszczony około godz. Z tej okazji przygotowałam ciemny chleb pszenno-żytni na zakwasie. Bardzo prosty chleb pszenny z dużą ilością żytniego, razowego zakwasu. Nie wymaga wcześniejszego przygotowania zaczynu, wystarczy sam aktywny zakwas.


Dzięki tak dużej ilości zakwasu chleb jest cięższy, ciemniejszy i bardziej chlebowy :). Generalnie najlepiej to sobie wypróbować. Niewinna sałata skazana na towarzystwo mafijnej Gruchy. Pyszne i proste śniadanie.


Przepis przekąska Rodzaj dania. Ta sałatka przekona cię do pietruszki! Karp w sosie grzybowym Ani Starmach. Nowa wersja podania tradycyjnej ryby.


Jeśli to będzie wasz pierwszy chleb – zdecydowanie na warsztat bierzcie przepis z bloga Plate of Joy. Zostawiamy na około 5-godzin. Pieczemy chleb przez minut w piekarniku nagrzanym do temperatury 2stopni. Od razu po upieczeniu wyjmujemy chleb z foremek i kładziemy na ściereczce lub drewnianej desce. A przepis na chleb żytni mam w planach dodać niedługo na stronę, ale jeśli Ci się śpieszy to napisz do mnie, prześlę Ci na maila.


Oto najprostszy przepis na pyszny domowy żytni chleb na zakwasie, czyli nie taki diabeł straszny. Każdy może upiec chleb na zakwasie. Następnego dnia wymieszaj zaczyn z pozostałymi składnikami.


Sprawdziłam powyższy przepis wideo na domowy chleb i polecam ten sposób pieczenia. Rozgrzewamy piekarnik do 2st i kładziemy ciasto na samym spodzie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty