czwartek, 27 czerwca 2019

Pieczenie chleba żytniego na drożdżach

Do zupy, do kanapek, na tosty. Bardzo smakuje dzieciom. Można go również piec w maszynie do chleba, ale jego konsystencja będzie dość zbita (próbowałam). Polecam, jest pyszny :-).


DoradcaSmaku - ten przepis cieszy się popularnością,. Wykonanie chleba jest bardzo proste.

Do misy wsypujemy najpierw mąkę ( przesiałam najpierw). Do pieca wkładamy czarną blaszkę z wodą i nastawiamy piec na 2stopni góra i dół. Obserwuj bloga Obserwujesz bloga Ewa w kuchni.


Długo poszukiwałam chleba, który mimo że przygotowany na drożdżach – ma odpowiedni smak, konsystencję, a przede wszystkim długo zachowuje świeżość, nie krusząc się. Chleb pszenno-żytni na drożdżach. W końcu metodą prób i błędów opracowałam poniższy przepis, który spełnia moje oczekiwania :). To nie jest prawda, oczywiście, że da się upiec na mące żytniej jasnej chleb na drożdżach.


Zdjęcie jest słabe jakościowo, a przepis stary, są na blogu nowsze receptury na drożdżowe żytnie chleby i tam widać po nich, że niczego im nie brakuje.

Chcesz upiec domowy chleb na zakwasie? Szukasz informacji, jak zrobić chleb na drożdżach? Znajdziesz tu przepis na chleb, którego szukasz. Wystarczy Ci zwykły piekarnik.


Nie musisz mieć wielkiego doświadczenia. Sprawdź i zobacz, że to naprawdę proste. Przekonasz się, że własny chleb, to coś zupełnie wyjątkowego. Był czas, że chleb żytni piekłam w domu kilka razy w tygodniu. Najczęściej na drożdżach, ale również czasami na drożdżach i zakwasie lub samym zakwasie.


Ponieważ czas przygotowania takiego chleba żytniego na drożdżach jest znacznie krótszy, niż na zakwasie, dlatego też zazwyczaj wybór padał na drożdże. Przyprawiłam kminkiem bo bardzo go lubię. I taki trochę gliniasty w konsystencji.


Przepis na zakwas żytni do pieczenia chleba. Ja mam taki problem ze żadne ciasto na drożdżach mi nie wychodzi … nawet pizza. Wyliczyłam sobie proporcje na bochenek o wadze około 750g.


Oczywiście jeśli wśród Was są tacy, co już mają przygotowane pieczywo na zakwasie do wiosennego grillowania, to wspaniale, ale jeśli należycie do tych, co dopiero się obudzili, że fajnie byłoby mieć parę kromek świeżego chleba, to ten przepis w stu procentach zaspokoi Wasze potrzeby. CHLEB PSZENNO-ŻYTNI NA DROŻDŻACH – ŁATWY PRZEPIS jest wilgotny, miękki i świetnie smakuje nawet dwa dni po upieczeniu (myślę, że wytrzyma dużej, ale nie dane mi było jeszcze się przekonać, bo szybko go zjadamy).

Wracając do pieczywa, podzielę się moim sposobem wyrabiania i pieczenia chleba pszenno-żytniego na drożdżach. Czuć w nim prawdziwą domową nutę chleba. Nie da się zapomnieć smaku i zapachu domowego chleba, wypieczonego we własnej kuchni. Jest o wiele zdrowszy niż jasne pieczywo pszenne, a niestety znacznie rzadziej gości na naszych stołach.


Dlaczego warto jeść chleb żytni? Jaki jest jego skład i dlaczego jest lepszy od chleba pszennego? Czytając trochę w necie na temat pieczenia chleba, napotkałam też informację, że chleb nie może być pieczony tylko z samej mąki żytniej, bo nie wyrasta. A mnie zamarzył się właśnie chlebuś typowo żytni, ale na drożdżach, nie na zakwasie, jako że na zakwasie jakoś mi nie smakuje.


Jeśli czasem spieszy mi się jak zwykle z wszystkim i ciasto wyrasta tylko chwilę albo nawet wcale, w czasie pieczenia chleb pęka ale moim zdaniem to tylko dodaje mu uroku :) Pilnujcie, żeby drożdże były świeże (w sensie dobrej jakości), bo na starych drożdżach chleb Wam nie wyrośnie. Szybki chleb bez zagniatania! Pieczenie chleba wymaga poświęcenia czasu i uwagi. I co ważne, zgodnie z Waszą prośbą taki zdrowszy, bo z dodatkiem mąki żytniej razowej, ale nadal na drożdżach, czyli wymarzony chleb dla wszystkich początkujących, niecierpliwców lub po prostu zabieganych.


Ja ten chleb pszenno-żytni robię dość często ostatnio, bo przygotowanie zajmuje niewiele czasu, bochenek wychodzi spory i starcza na kilka dni. Masowe pieczenia chleba drożdżowego w piekarniach obniżyło koszty przygotowania w porównaniu z pieczywem na zakwasie. Wszystkie publikowane przeze mnie przepisy na chleby można przygotować jako chleby drożdżowe lub chleby na zakwasie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty