wtorek, 18 czerwca 2019

Piernik staropolski

Piernik staropolski robiłam po raz czwarty. Wcześniejsze były takie jak w przepisie u pani Doroty, czyli przełożone powidłami, bez bakalii w cieście, polane polewą czekoladową i posypane orzechami. W tym roku niestety skusiłam się na dodanie bakalii do ciasta. Blaty nie wyrosły tak ładnie jak wcześniej, co spowodowało, że cały.


Tradycyjny przepis na piernik.

Ciasto dojrzewa i dopiero po tym czasie je pieczemy. PIERNIK STAROPOLSKI – TRADYCYJNY, SPRAWDZONY PRZEPIS – bez tego piernika nie wyobrażam sobie świąt w moim domu. Jest idealny, pyszny, przełożony domowymi powidłami. Uwielbiam taki prawdziwy piernik i zapraszam do udostępniania przepisu dalej! A po okrawki przy wyrównywaniu ciasta zawsze ustawia się kolejka.


Chyba najbardziej popularnym jest ten mówiący, że piernik ten jest skomplikowany i że to „wyższa szkoła gotowania”. Dodane przez Annuar w: Tylko o kuchni.

Pod linkiem podanym powyżej jest całe mnóstwo pysznych i sprawdzonych przepisów na piernik. Ciasto piernikowe z dodatkiem aromatycznych przypraw to przysmak rodem z Torunia, ale także najlepszy świąteczny specjał. Prawdziwy, staropolski piernik to taki, który dojrzewa w chłodnym miejscu co najmniej dwa tygodnie przed pieczeniem.


Witaj Margarytko, piernik staropolski juz drugi rok upieczony z Twojego przepisu i znakomicie sie spisal jako prezent. Pieke go ,przekladam powidlami dokoruje polewa czekoladowa,a nastepnie kroje np. Bezcenne sa smsowe pochwaly ze piernik byl rewelacyjny,taki torunski.


Porcja podana w przepisie jest duża, z kilograma mąki. Warto wykorzystać sprawdzony przepis na piernik z długo dojrzewającego ciasta, sporządzony według wskazówek naszych babć. Oto, jak zrobić doskonały piernik staropolski na święta Bożego Narodzenia. Jeżeli jeszcze się zastanawiacie, jakie ciasto zagości na Waszym wigilijnym stole, to polecam właśnie piernik staropolski.


To naprawdę ostatni dzwonek, aby rozpocząć jego przygotowanie. O przepisie przypomniała mi Jola. W składnikach jest użyte masło, ale ponoć prawdziwy staropolski piernik, najlepszy jest na smalcu – Wasz wybór. Jest niezwykle aromatyczny, intensywny w smaku i treściwy.


Jego przygotowanie, którego początek sięga już trzeciego tygodnia listopada, cała cykliczność oraz doskonałość użytych składników - wszystko to sprawia, że pieczenie.

Wydrukuj lub pobierz PDF z przepisem. Jak zrobić piernik dojrzewający? Jak wynika z moich komentarzy poniżej piernik staropolski piekłam pierwszy raz i zgodnie z obietnicą dzielę sie wrażeniami. Musze przyznać, że jest naprawdę wspaniały, rozpływa sie w ustach, delikatny i kruchy czyli potwierdzam wszystkie te zachwyty. Na kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem zapach korzennych przypraw roznosi się po całym domu, wprowadzając namiastkę świątecznej atmosfery w szare, listopadowe dni.


W tym wpisie znajdziesz prosty przepis na piernik staropolski dojrzewający, który odkopałam z wiekowego zeszytu z przepisami. Przepis nie jest trudny. Choć w moim domu piernik staropolski został nieco zapomniany i jest zupełną nowością, to od ostatnich świąt wpisał się w nasze bożonarodzeniowe (i nie tylko!) menu na dobre. Mój piernik dojrzewał przez tygodni, jednak ten czas można.


Jakiś czas temu miałam okazję uczestniczyć w warsztatach z Pawłem Małeckim. Ten piernik staropolski posmakował mi tak bardzo, że postanowiłam go przygotować jeszcze przed Świętami. Wierzch warto ozdobić – lukrem lub czekoladą – i posypać orzechami. Z tego samego ciasta można też oczywiście upiec świąteczne pierniczki – najlepiej kilka dni przed świętami, aby nie były zbyt twarde.


Z czystym sumieniem mogę napisać, że jest to najlepszy piernik jaki do tej pory jadłam. Miękki, wręcz rozpływający się w ustach, wspaniale aromatyczny i do tego pięknie prezentuje się na stole. Ja przełożyłam go tylko raz, ale możecie użyć Waszej ulubionej masy lub marmolady i wykonać dwie warstwy. To piernik idealny, nie ma osoby, której by nie smakował :-) Błyskawiczny do przygotowania, nawet przez tych, którzy nie mają miksera. Jeżeli jeszcze nie zaplanowaliście wszystkich wypieków świątecznych to koniecznie dopiszcie do listy przepis na piernik staropolski.


Nagi tort piernikowy przyozdobiony pierniczkami (moje ciasto na piernik staropolski i pierniczki wciąż dojrzewa, więc póki co wykorzystałam kupne pierniczki).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty