poniedziałek, 26 marca 2018

Placek czy ciasto

Ciasto to oczywista oczywistość? Dla mnie i całego mojego otoczenia placek to oczywista oczywistość, i nie chodzi tu tylko o jakiś spłaszczony kształt. Trudno mi nazwać ciastem placek typu sernik czy ptasie mleczko, bo ciasto to jest bardziej element tych placków, ten biszkopt, co jest bardziej logiczne, a placek to całość.


Placek ze śliwkami to jeden ze smaków dzieciństwa. Kto z nas nie marzy czasem, żeby znów skosztować przepisów naszych babć? Wraz z końcem lata przychodzi czas na przysmaki z dodatkiem śliwek.

Te pyszne owoce zawierają witaminy A, C, E, B polifenole oraz potas, wapń, żelazo i błonnik. Można je wykorzystać w cieście, zrobić z nich knedle, pierogi czy nalewki ze śliwek. Placek wyjmujemy z blachy (jeśli dobrze podsypaliśmy mąką, wyjdzie bez problemu) i czynności powtarzamy z pozostałymi dwoma porcjami ciasta. Ostatni upieczony placek pozostawiamy w blaszce i kiedy jest już zimny rozsmarowujemy na nim łyżki powideł (ja do tego używam pędzla) i nakładamy połowę masy grysikowej.


Kiedy ktoś mówi placek, to wiemy, że chodzi mu nie o obojętnie jakie ciasto. Wekować minut, a zimą wykorzystać do zupy czy ciasta. Część można rozdać, bo duża dynia, to jednak duża dynia:) Można zamrozić pokrojoną w kostkę, do zupy czy mięsno – dyniowego gulaszu, choć na dużą dynię szkoda mi trochę miejsca.


Póki co, z dodatkiem surowego, startego miąższu upiekłam szybkie i łatwe ciasto z dyni.

Szybko zagnieść ciasto i wstawić na godzinę do lodówki. Zawsze podbierałem mamie dużą i słodką grudę kruszonki, zanim zdążyła posypać ciasto. Może spróbujesz tego pysznego ciasta z owocami? Zobacz odpowiedzi na pytanie: Czym się różni się placek od ciasta? Jednak pyszne kruche ciasto ze śliwkami to coś co trzeba upiec.


Moje ciasto ze sliwkami jest bardzo proste do zrobienia i zawsze się udaje. Przepis na ciasto ze śliwkami opisałam w poście, wiec zapraszam do pieczenia. Zawsze robię kruche ciasto z masłem, jednak tym razem będę musiała zrobić pewnie z ok. Czy ta zamiana wpływa jakoś na trwałość ciasta?


Czy w ogóle lepiej zostać przy maśle? Mazurki będą po prostu pakowane w celofan (na pewno niektórzy ich nawet nie odpakują). Do mąki dodać miękką margarynę, cukier puder, żółtka i proszek do pieczenia. Zagnieść ciasto i podzielić je na dwie części. Na placku powinny się zacząć pokazywać pęcherzyki.


W tym czasie szykuj już kolejny placek. Każdy gotowy kładź jeden na drugim, między połówkami wilgotnej ściereczki. Cienkie ciasto pęcherzyków powinno się podpiekać na brązowo, wiec w razie gdyby placki za mocno się podpiekały, zmniejsz moc palnika.

Dodane przez linkaem w: O serwisie. Dzięki za info ale jak dotąd żadna wiadomość dotycząca przepisu na placek ze śliwkami nie przyszła. Tak czy inaczej pęknięcie wskazuje na zbyt wysoką temperaturę.


Jednakże diabetycy nie mogą spożywać tradycyjnych ciast zawierających cukier, gdyż po ich spożyciu bardzo szybko wzrasta poziom glukozy we krwi. Czy istnieją więc ciasta dla diabetyków? Stefanka to miodowe ciasto przełożone masą z kaszy manny i powidłami śliwkowymi. Znane również pod nazwą grysikowiec, ciasto czeskie, czy miodownik z kaszą manną.


Jeśli kogoś przeraża dodatek kaszy manny, to mogę spokojnie uspokoić, że jest ona w kawałku niewyczuwalna. Jego przygotowanie jest proste, a efekt bardzo dekoracyjny. Motyw zebry uzyskuje się wlewając do ciasta białego, ciasto wymieszane z kakao (gęstsze od „jasnej bazy)” promieniście tworząc cienkie okręgi. Czy wreszcie powodem może być zły moment nakładania kruszonki - nałożyłam ją pod koniec drugiego wyrastania ciasta, tuż przed włożeniem do piekarnika.


I jeszcze jedno pytanie - w przepisie powyżej nie używa Pani papieru do pieczenia do wykładania blachy na ciasto. Czy to przypadek czy celowy zabieg? Do ciasta kruchego używa się tłuszczów stałych: smalcu, masła, margaryny. Najlepsze jest jednak ciasto kruche przy zastosowaniu masła.


Tłuszcz w ciastach kruchych może pochodzić także z innych składników, na przykład ze zmielonych migdałów, czy orzechów. Idealny podwieczorek albo śniadanie? Desery Jogurtowo - coco deser czy śniadanie?


Przygotowanie dania ciasto na maślance z owocami i kruszonką W misce roztrzepać ubijaczką rózgową wszystkie mokre składniki ciasta, a w drugiej misce składniki. Znam wiele przepisów na szarlotki i wiele z nich wypróbowałam, ale ta dosyć szybka i łatwa w wykonaniu szarlotka jest najlepsza pod każdy. Upieczone ciasto wyjąć z piekarnika i odstawić do wystudzenia. Ten placek drożdżowy z kruchą, słodką skorupką to smak mojego dzieciństwa.


Taki placek piekła często moja mama. Sama bardzo go lubiła a mi najbardziej smakowała kruszonka posypana obficie cukrem pudrem. Placek do herbaty lub mleka jak i do pudełka z drugim śniadaniem dla dziecka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty