środa, 19 listopada 2014

Chleb bezglutenowy bez mąki

Chleb bezglutenowy bez mąki bezglutenowy z samych ziaren, pełnoziarnisty, z masą błonnika, kwasów, białka, tłuszczy! Bezglutenowy, bez drożdży, zakwasu i środków spulchniających. Możecie przygotować go wyłącznie z bezglutenowych ziaren.


Możecie dodać nasiona chia, nasiona konopii, babki płesznik, kiełki albo ulubione bakalie. Ponieważ w swej kulinarnej karierze upiekłam wiele chlebów, które nawet mi wychodziły, pomyślałam, że może warto poeksperymentować z mąką bezglutenową i upiec chleb bezglutenowy.

Poczytałam trochę o wypieku chleba bezglutenowego w Intenecie i zabrałam się do pracy. Mąki bezglutenowe nie są takie przyjazne jak te z glutenem. Związki te wspomagają pracę układu sercowo-naczyniowego, zapewniają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, działają przeciwzapalnie i obniżają poziom “złego” cholesterolu we krwi. Mnie ten chleb bardzo zasmakował, na pewno będzie często gościł w mojej bezglutenowej kuchni.


Nie wyrzucaj foremki, dołączonej do zestawu Mix Ziaren. Uwielbiam ten chleb za jego smak ( jest pyszny) i za jego łatwość w przygotowaniu. Nie zawiera mąki, drożdży, jajek ani zakwasu.

A wiem, że każda z tych rzeczy może uczulać. Najlepszy chleb bezglutenowy jaki do tej pory upiekłam. Do tej pory piekłam tylko chleby bezglutenowe na drożdżach, są smaczne, ale największą ich wadą jest to, że szybko twardnieją.


Ten chleb jest po prostu przepyszny! Nie przypuszczałam, że chleb bezglutenowy może być tak dobry i tak prosty w przygotowaniu! Ponadto jest to chleb odpowiedni również dla wegan i wegetarian bez sztucznych dodatków i składników alergennych.


Jeśli mus, to mus, siła wyższa, dyskutować z nią nie ma co. Nawet dla zwykłego zjadacza pszennej czy żytniej mąki, bezglutenowy chleb z mąki gryczanej będzie miłą odmianą. Wszyscy orzekli zgodnie, że to najlepszy chleb bezglutenowy na świecie, a to nie lada komplement. Niewtajemniczonym dopowiem, że dzieciom i dorosłym, którzy z dnia na dzień muszą przejść na dietę bezglutenową, zazwyczaj najtrudniej polubić bezglutenowy chleb. Chleb czystoziarnisty smakuje zupełnie inaczej i ma odmienne właściwości.


Dostarcza większe ilości składników odżywczych, ma mniejszy indeks glikemiczny (za sprawą wielokrotnie mniejszej ilości cukrów prostych i większej zawartości błonnika). Dzięki tym cechom syci na znacznie dłużej, niż chleb z mąki pszennej. A jeśli do tej pory kupowałaś gotowy chleb bezglutenowy, to będziesz w szoku, jak dobry jest chleb upieczony z mojego przepisu.


Bez sztucznych dodatków, spulchniaczy czy rafinowanych tłuszczy.

Od dawna chciałam zrobić domowy chleb bezglutenowy, zależało mi by choć trochę przypominał ten „normalny” z klasycznych mąk. Zainspirowałam się przepisem z bloga Dorotuś i wyszedł naprawdę fajny chleb zupełnie nie przypominający bezglutenowych „gąbek” sprzedawanych w sklapach ze zdrową żywnością. Bochenek, który wyjęłam z piekanika okazał się być mięciutkim w. Można go spotkać także pod nazwą chleba zmieniającego życie. Chleb bez mąki nazywany jest również chlebem czystoziarnistym lub chlebem z ziaren.


Bo choć nie smakuje on jak typowy chleb (ze złocistą, chrupiącą skórką), posiada wiele wartości odżywczych i witamin. Dodane przez madzia w: Tylko o kuchni. Jak bez mąki, to znaczy z czego? Jeśli zaliczasz się do grupy „chleb bez mąki, buahahaha” – nie czytaj dalej. Jeśli natomiast jesteś otwarty na kulinarne eksperymenty i szukasz fajnego przepisu na bezglutenowy chleb z orzechów, nasion i bakalii – ten wpis jest.


Dania dla wegan, biegaczy i osób na diecie bezglutenowej. Zdrowo, ekologicznie, bez alergenów! Już jakiś czas temu odkryłam, że sekretem bezglutenowych wypieków jest mokry dodatek w cieście.


Najpierw próbowałam z jajkami, potem z nasiąkniętymi nasionami babki płesznik i ziarnami. Później pojawił się najlepszy do tej pory przepis bezglutenowy na bananowy chleb ryżowy. Pomyślałam jednak, że nie każda osoba na diecie bezglutenowej będzie miała ochotę na słodkawy.


Energia jaką otrzymałam od osób które przetestowały przepis była niesamowita. Poczułam się jakbym dokonała czegoś wielkiego, a to przecież tylko zwykły chleb. Postanowiłam pójść krok dalej i podzielić się z Wami kolejnym przepisem na chleb, ale tym razem z samych ziaren, bez mąki. Czy chodzi Pani o przepis bez jajek na chleb bezglutenowy czy po prostu chleb? Na blogu od bardzo dawna jest chleb z kaszy gryczanej, który cieszy się wśród Was ogromną popularnością.


Nie ma jednak przepisów idealnych. O ile, jeśli mamy rękę do chleba, to wychodzi on pulchny i „suchy”, to są niestety czytelnicy tego zacnego bloga, którym za entym razem nie chce on wyjść. Ale taki chleb był dla mnie zbyt gliniasty i za ciężki, albo za bardzo się kruszył, a smakowo też nie powalał.


Piekłam również chlebki na mące migdałowej, posiłkując się przepisami Kuchni bez pszenicy Davisa. Są OK, ale bardziej w wersji słodkiej niż wytrawnej – takie ciasto-chlebki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty