wtorek, 27 września 2016

Chleb domowy mokry w środku

Chleb po upieczeniu ma grubą, chrupiącą, spieczoną skórkę, niestety w środku jest bardzo kleisty wręcz glinowaty. Trzymam się przepisów wręcz z apteczną dokładnością i wszytko wydaje się OK aż do momentu włożenia do piekarnika. W piekarniku chleb rośnie, ale po wystudzeniu okazuje się, że tylko z zewnątrz. W sumie najpierw lepiej jest zrobić wyższą temperaturę, np.


Ja teraz piekę cały czas w temp.

Co do proporcji, to trudna sprawa, bo każda mąka jest inna. Ja mam domową mąkę z pełnego przemiału, robię ją sama w młynku do zboża. Poza tym wymaga wysokiej temperatury piekarnika. Później można zmniejszyć.


W maszynie do chleba wg mnie nie wyjdzie. Jako, że maminy ogródek obrodziło w cukinię, to chętnie wykorzystujemy ją w wielu przepisach. Tak oto powstał chlebek cukiniowy, kotlety, brownie i leczo (przepisy później).

Chlebek jest przepyszny, chrupiący z zewnątrz, miękki i wilgotny w środku, znika zbyt szybko. Dodane przez kryska w: Tylko o kuchni. Obojętnie z jakiego przepisu piekę, chleb zwykle jest taki ciężki, mokry w środku. Na zdjęciu Twojego chleba wydaje się być suchy, jak zwykły chleb ze sklepu. Tak jest czy to tak tylko widać na zdjęciu?


Jeżeli tak jest, może wiesz dlaczego mój zawsze wychodzi taki mokry w środku? To zależy od piekarnika, musisz go wyczuć. Na pewno obniżenie temperatury spowoduje, że trzeba będzie piec chleb trochę dłużej, żeby nie był mokry w środku. A może obniż też wysokość, na której pieczesz chleb (jeśli przypala się od góry). Zbyt mało mąki w stosunku do ilości wody, spowoduje upieczenie się chleba na wierzchu, a surowe ciasto w środku.


Im większa jest ta różnica, tym bardziej surowe ciasto w środku. Jeżeli chleb bardziej sprawia wrażenie kleistego jak niedopieczonego, to dodaliśmy za mało drożdży. Sprawdzałam – faktycznie zgadza się. Sklepowy chleb ma jeszcze w sobie mnóstwo konserwantów, i polepszaczy, przeciwzbrylaczy, środków przeroby mąki, itp.


Wystarczy poczytać co zwierają mieszanki na chleb sprzedawane w sklepach.

Jestem jak trzcina, zawsze wracam do pionu. Piekłem już dwa razy ten chlebek w temp 200ºC przez godz ale po min mi się góra chleba przypalała to nakryłem folią aluminowąi piekłem do końca. Po wyjęciu z formy chleb nie jakiś mokry jakby był surowy. Chleb w trakcie pieczenia zamienił się w płaski placek - Zwykle jest to spowodowane zbyt dużą wilgotnością ciasta użytego do uformowania bochenka.


Skórka upieczonego chleba jest jasna i nieprzyrumieniona - Najprawdopodobniej chleb piekł się w zbyt niskiej temperaturze. Chleb upiekłam, dałam 6g mąki orkiszowej z melvit, 2g mąki pszennej chlebowej. Niestety chleb faktycznie jest gorzkawy, widocznie to wina tej mąki. Chleby piekłam w 2stopniach z termoobiegiem, min. Chleb niestety w środku wyszedł wysuszony, choć z wierzchu jest upieczony idealnie.


Polecam domowe zdrowe chrupkie pieczywo z prawdziwym ziarnem w środku - z czarnuszką, lnem, sezamem. Przepis na dwa mniejsze bochenki. Chleb pszenno-żytni zrobiłam ze śliwkami, ale możecie dodać orzechy, słonecznik, rodzynki itd.


Jest miękki w środku, pięknie pachnie. Długo zachowuje świeżość (trzymany tylko w bawełnianej ściereczce!). Do tego chleb jest “pełny” w środku, tj.


Ten przepis jest na prawdę banalny, a chleb robiony w domowych warunkach zawsze jest lepszy od tych z. Od dawna chciałam zrobić domowy chleb bezglutenowy, zależało mi by choć trochę przypominał ten „normalny” z klasycznych mąk. Zainspirowałam się przepisem z bloga Dorotuś i wyszedł naprawdę fajny chleb zupełnie nie przypominający bezglutenowych „gąbek” sprzedawanych w sklapach ze zdrową żywnością. Bochenek, który wyjęłam z piekanika okazał się być mięciutkim w. Znajdź przepis na chleb, który łatwo upieczesz w swojej kuchni.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty