wtorek, 18 kwietnia 2017

Chleb z mąki żytniej bez zakwasu

Jak na razie na blogu pojawiają się przepisy z użyciem drożdży. Nie mam jeszcze odwagi, żeby sięgnąć po zakwas, choć coraz bardziej zaczynam się przekonywać do tego, że on wcale taki straszny nie jest. Mikser Kulinarny wyszukuje przepisy z polskich blogów kulinarnych, tym razem wyszukiwany jest przepis na prosty chleb żytni bez zakwasu.


To mój pierwszy chleb jaki upiekłam w życiu :D! Może nie jest super piękny, ale meega pyszny;P Zatem rozpoczynam experyment – swój własny chleb ! Dodatki Domowy chleb bez zakwasu.

Banalnie prosty, wystarczy pomieszać składniki i dobrze ugnieść, by bochenek był zwarty po upieczeniu. Większość z nas sięga po. Upieczenie chleba na bazie mąki żytniej jedynie na drożdżach nie jest łatwe. Na mące żytniej piecze się głównie na zakwasie. Oczywiście jest to możliwe, ale raczej z mąką o niższym typie, czyli 720.


Jeśli lubicie chleb, taki aromatyczny, pyszny to chleb żytni jest dla was. Ją częściej stosuje się jako dodatek, a nie podstawową mąkę. Po chwili zastanowienia wymieszałem 3g mąki żytniej z jedną butelką litra kwasu chlebowego z naszej Manufaktury.


Niestety, do wieczora ciasto nie wyrosło.

Trochę byłem rozczarowany, ale pomyślałem, że jeszcze je trochę potrzymam. To raczej typ określający mąkę pszenną, a to już przecież zupełnie inna historia. Niemniej można powiedzieć, że tak, bo im tym mąki wyższy, tym potrzebuje więcej wody (bo mąka jest grubsza). Zbity chleb wychodzi z mąki razowej, ze złych proporcje, złego wyrobienia, nieaktywnego zakwasu. I na zakwasie, również żytnim.


Z nieciekawym wyglądem i konsystencją samego ciasta w trakcie wyrabiania i wyrastania. Ale wcześniej nie piekłam chlebów na samej mące żytniej, więc nie wiedziałam, czego się spodziewać ;-). Chleb na samej mące żytniej. Lista przepisów na chleb na mące żytniej bez zakwasu z polskich blogów kulinarnych. Wybierz najbardziej interesujący przepis i zacznij gotować!


Zaloguj się lub zarejestruj. Możemy dodać do niego płatki drożdżowe, pomidory suszone, orzechy lub, jak ja, w mojej wersji, pestki słonecznika i dyni. Najlepiej kroić kiedy już całkowicie ostygnie. Białka rozdzielić od żółtek. Znajdziesz tu proste przepisy na chleb na drożdżach - pszenny, żytni, mieszany, z dodatkami lub bez.


Skorzystaj z przepisu na chleb razowy lub jasny. Na drugi dzień, gdy upłynie wymagany czas, do zaczynu dodać dag drożdży. Przepis na chleb pszenno-żytni bez zakwasu: Dzień pierwszy: gramy drożdży rozpuszczamy w 4ml wody, po minutach dodajemy przesianą mąkę pszenną chlebową i mieszamy dokładnie widelcem.

Do miski wsypujemy obie mąki i łyżeczkę soli. Drożdże rozpuszczamy w ciepłej wodzie,dodajemy do mąki,wyrabiamy ciasto tak długo aż stanie się elastyczne jak plastelina. Zajmuje mi to jakieś minut choć we wszystkich mądrych książkach piszą,aby ciasto na chleb wyrabiać nawet i minut.


Ja w przypadku tego chleba nie widzę takiej potrzeby. Jeśli nie mamy takiej możliwości to po prostu w czystym słoiku rozrabiamy mąkę żytnią z letnią wodą, żeby uzyskać proporcje gęstej śmietany. Mój zakwas wyprodukowałam z mąki żytniej typ 72 polecam Wam zacząć produkować zakwas z tej mąki, ponieważ na samym początku może nie szaleje nam w słoikach jak na razowej mące, ale przy produkcji zakwasu w której część produkcji ląduje w koszu, łatwiej jest robić z tańszej, łatwiej dostępnej mąki :) Wyprodukowany zakwas na mące żytniej typ 7wystarczy raz.


Czy do tego typu mąki muszę zastosować już inną gramaturę składników ? Mam dzisiaj dla was chleb bezglutenowy bez drożdży, bez zakwasu, bez jajek i bez skrobi. Musi być strączkowa a to tylko od ciebie zależy, który smak wolisz. Najłatwiejszy i najbardziej znany sposób na pieczenie chleba to ten z drożdżami, bo ciasto rośnie łatwo. Jednak ze stratą cukru rodzimego, który jest w mące. Drożdże żywią się tym cukrem i wytwarzają gazy, które to ciasto spulchniają.


Są jeszcze inne metody na ciasto między innymi takie z sodą. Sztuka dobrego wykonania chleba polega na odpowiednim spulchnieniu i upieczeniu. Najstarszymi chlebami wypiekanymi w Wielkopolsce są chleby żytnie np.


Mąką żytnia, zwłaszcza razowa, zawiera dużo błonnika, który jest nam niezbędny. Przepis zaczerpnięty ze strony Wielkie żarcie (klik,klik) składniki na małą keksówkę: … Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. W zakwasie znajdują się bakterie mlekowe, które pozostają w harmonijnym współdziałaniu z drożdżami i tworząc kwas mlekowy, przyczyniają się do uzyskania prozdrowotnych właściwości chleba żytniego. W pierwszy dzień wziąć dag zakwasu, dag mąki pszennej, 7ml wody, kminek. Jak zrobić chleb na zakwasie i bez zakwasu.


Sprawdzone przepisy na zakwas chlebowy i pieczenie chleba. Chce się więcej i więcej. Nie robię zaczynu tylko właśnie tak jak Pani, dodaję od razu zakwasu, po kilku godzinach wyrasta, wtedy piekę. Odkąd przeszłam na dietę bezglutenową, na której czuję się zdecydowanie lepiej, mimo braku nietolerancji na gluten czy pszenicę, najbardziej doskwierał mi brak pieczywa.


No bo ileż można jeść kruche pieczywo, które zresztą składa się z ryżu i kukurydzy, a tych zbóż też.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty