piątek, 27 lutego 2015

Wypiek chleba na zakwasie

Wypiek chleba na zakwasie

Przygotowanie chleba na zakwasie. Dwie łyżki tak przygotowanego zakwasu dodaję do 1g mąki żytniej i 1ml wody, mieszam te składniki i odstawiam na ok. Jesienny bochenek chleba na zakwasie z dodatkiem orzechów włoskich (u mnie był to dodatek orzechów pekan). Na sporej ilości aktywnego zakwasu, więc dodatek drożdży można całkowicie pominąć jednocześnie wydłużając czas wyrastania.


Nie da się zapomnieć smaku i zapachu domowego chleba, wypieczonego we własnej kuchni. Pieczenie chleba na zakwasie lub na drożdżach we własnym domu wcale nie jest takie skomplikowane, a my możemy cieszyć się prawdziwie swojskim i chrupiącym pieczywem każdego ranka. Znajdź przepis na chleb, który łatwo upieczesz w swojej kuchni. Wypiek chleba w domu to alternatywa dla pieczywa faszerowanego chemią.


Na domowe potrzeby chleb przygotowuje się w piekarniku lub maszynie do pieczenia. Jeśli zależy nam na czasie, możemy zrobić chleb drożdżowy, jeśli nie jesteśmy ograniczeni czasowo, wykorzystajmy przepis na chrupiący chleb na zakwasie. Jutro planuję swój pierwszy wypiek chleba żytniego na zakwasie, dzis około ostatni raz dokarmilem zakwas który robił się od kilku dni.


Czy jutro mogę korzystać już od razu z tego zakwasu dodając go reszty składników potrzebnych na chleb i resztę schować do lodówki? Piekłam ten chleb kilka razy i za każdym razem jest podobnie. Bardzo szybko rośnie góra chleba i oddziela się od całości.


Chleb wychodzi mi osobiście trochę gliniasty. Moja znajoma piecze go na moim zakwasie i konsystencja jest idealna, a przepis ten sam, nawet ta sama forma i ta sama mąka. Przepisy na domowy wypiek pieczywa na zakwasie.


Wypiek chleba na zakwasie

Jestem facetem i od lat robię tylko to ciasto. Nie wiem czy istnieją lepsze ciasta, ale jest ono tak niewiarygodnie świetne, że nie potrzebuję lepszego. Część (około 2gramów) ciasta przełóż do słoika (nie myj go przypadkiem!) po zakwasie – powstanie z niego zakwas na kolejny wypiek chleba. Słoik zostaw na godzin, aby zakwas się przerobił, potem go dokarm (łyżki mąki i trochę wody) i wstaw do lodówki. Chleb jest wypiekiem szlachetnym, a więc wymagającym spełnienia kilku warunków – z jednej strony banalnych, z drugiej strony absolutnie istotnych.


Niedopełnienie jednego z nich może sprawić, że nasz wypiek kapryśnie opadnie, nie będzie chciał rosnąć i po prostu zbije się w nieapetyczną kluskę. Szczerze to ten przepis całkowicie zniechęcił mnie do pieczenia chleba. Ciasto jest tragicznie lepiące się i każde wyrabianie go to męczarnia.


To mój pierwszy chleb na zakwasie jednak uważam, że wszystko zrobiłam dobrze i coś jest nie tak z proporcjami. Zakwas możemy przygotować w domu, najlepiej na kilka dni przed wypiekiem chleba. Raz przygotowany zakwas można potem używać wielokrotnie. Warto poświęcić na to czas, ponieważ chleb pieczony na zakwasie ma zupełnie inny charakter.


Jest znacznie cięższy, mniej słony i bardziej sycący. Staram się od kilku tygodni upiec chleb na zakwasie. Piszę staram się bowiem wyniki moich poczynań są dalekie od oczekiwań.


Chciałbym aby mój chleb był jak najbliższy w swojej konsystencji do chleba ze sklepu. Póki jest świeży póty jest miękki a zarazem chrupki. Może jeszcze nie jest zbyt wyrośnięty, ale to już nie zakalec.


Chcesz upiec domowy chleb na zakwasie? Szukasz informacji, jak zrobić chleb na drożdżach? Znajdziesz tu przepis na chleb, którego szukasz. Wystarczy Ci zwykły piekarnik. Nie musisz mieć wielkiego doświadczenia.


Wypiek chleba na zakwasie

Sprawdź i zobacz, że to naprawdę proste. Przekonasz się, że własny chleb, to coś zupełnie wyjątkowego. To jeden z najfajniejszych elementów pieczenia chleba, bo z kilkoma rzeczami, które znajdują się w praktycznie każdej, polskiej kuchni, wyczarować można smaczne, chrupiące pieczywo, którego zapach oszołomi nie tylko najbliższą rodzinę, ale również sąsiadów.


O istnieniu wynalazku o nazwie „zakwas do chleba” wiedziałem już dawno, ale jakoś ciężko było mi się przemóc do jego zrobienia. Kiedy już przekonałem się do pieczenia chleba, przez dłuższy czas piekłem chleb na bazie drożdży, którego przygotowanie i pieczenie zajmowało bardzo mało czasu. Upieczenie swojego domowego chleba na zakwasie nie musi kojarzyć się z czymś niemożliwym. Od ponad roku nie jadam kupnego chleba. Nie używam również żadnych drożdży tylko zakwas żytni lub orkiszowy, który wyhodowałam w domu.


Wbrew pozorom nie jest to ani trudne czy jakoś wybitnie skomplikowane. Nigdy nie piekłam chleba na zakwasie, ba! I za drugim i trzecim… i tak udawał mi się do momentu zmiany mąki. Zakupiłam mąkę w młynie, wygląda super ale czy to faktycznie ona może być przyczyną odstawania skórki od chleba po upieczeniu?


Koszyk do wyrastania chleba posypać mąką. Z ciasta uformować bochenek, przełożyć do koszyka złączeniem do góry, przykryć i pozostawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na 50- minut. Wyrośnięte ciasto przełożyć na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i naciąć w paru miejscach.


Skorzystałam z przepisu Rafała z konieczności nieco go modyfikując tzn.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty