czwartek, 8 stycznia 2015

Chleb na zakwasie zakalec dlaczego

Dlaczego mój chleb na zakwasie się nie udał? Dodane przez Konto usunięte w: Tylko o kuchni. Mam pytanie do dobrych kucharzy:) Zawsze gdy piekę placek wychodzi mi zakalec i najgorsze to jest to, że nie wiem dlaczego.


Rzadko piekę chleby na drożdżach, chyba, że są to jakieś szczególne chleby, np. Jest jednak pewien taki chleb, Hätäleipä się nazywa, którego główną zaletą jest to, że robi się go bardzo szybko.

Czyli gdy chlebak świeci pustkami, wyciągamy drożdże i mniej więcej po godzinach mamy bochenek na stole. Bea, teoria jest taka: rozprowadzasz cieniutką warstwą zakwas na papierze, suszysz, potem to zeskrobujesz i trzymasz w zakręconym słoiku. Jak chcesz uruchomić, to bierzesz trochę, zalewasz wodą. Jak trochę zmięknie to dokarmiasz. I trzeba czekać aż zacznie dobrze pracować, w sumie nie wiem ile czasu potrzebuje, może ze 2-dni.


Zakalec to niepuszysta, wilgotna część ciasta, niewyrośnięty i niedopieczony fragment. Pojawia się w wyrastających ciastach, zarówno tych, które objętości nabierają dzięki proszkowi do pieczenia, jak i tych, które rosną na pianie z białek lub drożdżach, zakwasie (chleby i bułki) czy innych środkach spulchniających. Może też warto dodać, że chleb na zakwasie rośnie zdecydowanie dłużej niż na drożdżach.

Po drugie: dla lepszego smaku dobrze jest do chleba żytniego dodać trochę (5-) maki pszennej, a z kolei do pszennego trochę mąki żytniej. Po trzecie wreszcie z zakwasem tak na prawdę to wiele zabawy nie ma. Przepisy, jak zrobić - Smaker. C, przykrywam bochenek folią aluminiową i tak dopiekam aż do czasu upłynięcia minut. Nie robię zaczynu tylko właśnie tak jak Pani, dodaję od razu zakwasu, po kilku godzinach wyrasta, wtedy piekę.


Mieszane chleby na zakwasie piekę w żeliwnym garnku, wcześniej mocno rozgrzanym w piekarniku nastawionym na maksimum. Powstają warunki przypominające mały piec chlebowy, nic nie przywiera, bo ciasto w zetknięciu z gorącą powierzchnią od razu tworzy przyszłą skórkę. Najbardziej lubię tę metodę. Zasmakowałem go ponad rok temu u szwagra Krzysztofa – ciasto wyrobił wieczorem, rosło całą noc, a poranek przywitał domowników zapachem świeżo upieczonego chleba…. Pieczenie chleba na naturalnym żytnim zakwasie to sztuka.


Sprężysty, idealnie wilgotny, o chrupkiej skórce i boskim zapachu, jaki ma chyba tylko chleb na zakwasie… Te bochenki upiekłam metodą, która pozwoli się wykazać nawet młodemu zakwasowi;) Nie jest on tak silny jak dojrzały zakwas, który swoje już odstał i przepracował, więc trzeba go dać więcej lub podejść do tematu “stopniowo” (szczegóły w przepisie). Przekładam na rozgrzaną blachę i wkładam do nagrzanego na max naparowanego piekarnika, w którym umieszczam gdy jest jeszcze zimny miseczkę z ok 1ml wody. Zostawiam ją do samego końca pieczenia- wyparuje. To była wina albo przepisu, albo złych proporcji wody. Który chleb jest lepszy?


Chleb na zakwasie nie wyrósł - DLACZEGO?

Na razie upiekłam chleby na zakwasie w automacie z przepisów na chleby które miały być pieczone w piekarniku i stwierdziłam że w automacie wychodzą lepiej, nic się nie rozlewa, w smaku są bardzo dobre, a że ich kształt jest jaki jest to już trudno, mnie osobiście już to nie przeszkadza, najważniejsze że chleby są smaczne. Musi to być właśnie taki chleb bo mój synek ma alergię na pszenicę. Próbowałam upiec w maszynie do chleba ale nic nie wyszło. No więc muszę wierzyc że mi się uda.


Mam teraz pytanie jakiej konsystencji powinien być. Chcesz upiec domowy chleb na zakwasie? Szukasz informacji, jak zrobić chleb na drożdżach? Znajdziesz tu przepis na chleb, którego szukasz.


Wystarczy Ci zwykły piekarnik. Nie musisz mieć wielkiego doświadczenia. Sprawdź i zobacz, że to naprawdę proste. Przekonasz się, że własny chleb, to coś zupełnie wyjątkowego.


A przepis na chleb żytni mam w planach dodać niedługo na stronę, ale jeśli Ci się śpieszy to napisz do mnie, prześlę Ci na maila. Zostawiłam mój zakwas na noc na kaloryferze, wraz z chlebem który miał wyrosnąć. Kaloryfer był bardzo gorący, na chlebie zrobiła się twarda skorupa, podobnie na zakwasie.


Z zakwasu zdjęłam ja i dokarmiłam go ale zastanawiam się czy przez zbyt wysoką temperaturę mógł się zepsuć. Moja mama twierdzi, że czuje jabłkowy zapach. Zakwas wyjąć z lodówki na godziny przed wyrabianiem ciasta. Zmieszać obie mąki, dodać litra ciepłej wody i zakwas. Wszystko wymieszać i odstawić na minut przykryte ściereczką.


Po tym czasie ponownie wymieszać ciasto i odłożyć do słoika 5-łyżek (będzie to zakwas na następny chleb). Jak zrobić chleb na zakwasie (orkiszowo-żytni)? To jeden z powodów, dla których go uwielbiam. Masz ochotę na barszcz czerwony, ale nigdy nie słyszałaś o zakwasie buraczanym?


A ja zmarnowałam już czwarty chleb na zakwasie. Po upieczeniu smak ma dobry ale jest mokry w środku,lepi się do noża i nie można go ukroić,jakby zakalec. Piekarnik ustawiam na 2i pieczenie góra dół.


Co może być powodem, że w chlebie 1 żytnim (typ mąki 720) robi się zakalec? Już nie wiem co robią zle. Nie ma to wpływu na smak, chleb ma.


Do tej pory piekłam chleb na zakwasie, wychodził pycha, ale dzisiaj się skusiłam na ten i jest przepyszny, prosty, szybki i nie trzeba się bawić z zaczynem. Nie rozumiem, dlaczego mają być drożdże. Przecież to nie komuna i można.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty