poniedziałek, 2 listopada 2020

Zakwas na chleb przepis

Potrzebuję przepis na dobry chleb ŻYTNI bez dodatku pszennej mąki która zawiera gluten. Niestety mam chore jelita dość poważnie nie mogę spożywać glutenu i mogę tylko chleb żytni na zakwasie naturalnym. Ciężko dostać taki w miejscu w którym mieszkam.


Czasem może pachnieć nawet acetonem ale nie jest to oznaką zepsucia. Trzeciego dnia zakwas pracuje już w miarę stabilnie i według niektórych już można piec na nim chleb. Chcesz upiec domowy chleb na zakwasie?


Szukasz informacji, jak zrobić chleb na drożdżach? Znajdziesz tu przepis na chleb, którego szukasz. Wystarczy Ci zwykły piekarnik. Nie musisz mieć wielkiego doświadczenia. Sprawdź i zobacz, że to naprawdę proste.


O istnieniu wynalazku o nazwie „zakwas do chleba” wiedziałem już dawno, ale jakoś ciężko było mi się przemóc do jego zrobienia. Przekonasz się, że własny chleb, to coś zupełnie wyjątkowego. Kiedy już przekonałem się do pieczenia chleba, przez dłuższy czas piekłem chleb na bazie drożdży, którego przygotowanie i pieczenie zajmowało bardzo mało czasu. Pamiętam swoje przemyślenia odnośnie zakwasu, zanim poznałam tajniki jego hodowli.


Uważałam, że jego wykonanie jest niczym mitologiczne syzyfowe prace, przynoszące jedynie wysiłek. Mega wdzięczna za twój przepis na zakwas i chleb! Po nastawieniu zaczynu nie spodziewałam się że zakwas będzie mega aktywny i że będę musiała dodać trochę drożdży ale muszę przyznać że zaczyn podwoił swą objętość! Zdecydowałam dodać pół łyżeczki drożdży żeby wspomóc bochenek.


Zakwas na chleb przepis

Przepis na zakwas chlebowy- krok po kroku. W dojrzewającym zakwasie wytwarzają się dzikie drożdże i bakterie, dzięki którym później urośnie piękny chleb. Zakwas powstaje z połączenia mąki i wody.


Jest pyszne zarówno w ciepłe jak i zimne dni. Zrobiłam zakwas z Pani przepisu, ale dopiero dziś zorientowałam się, że zamiast mąki żytniej użyłam razowej pełnoziarnistej. Zrobienie domowego zakwasu wydawało mi się czymś nieprawdopodobnie trudnym i skomplikowanym. Kiedy po tych dniach robię chleby to cierpliwie czekam ze dwie godziny aż się zakwas ogrzeje i dopiero wyrabiam masę na chleby. Z tej masy odkladam 4Łyżki jako zakwas na moj następny chleb.


Moj przepis na chleb to wyrobiona masa ktora dojrzewa sobie w spokoju przez całą nic juz w foremkach. Malwina, Twój zakwas jest bardzo młody. Jeśli chleb nie wyrasta to zakwas jest jeszcze za słaby, słabo pracuje i nie daje rady unieść ciężaru całego chleba. Też tak miałam, to normalne.


C, przykrywam bochenek folią aluminiową i tak dopiekam aż do czasu upłynięcia minut. Musze zrobić chleb na zakwasie ponieważ w zwykłych chlebach z marketu i piekarni jest pełno chemii tego proszku spulchniacza E30 E9które powodują raka. Robiłem swojski chleb na drożdżach który po dwóch tygodniach tylko zesechł się, a te chleby ze sklepów zaraz pleśnieją, grzybieją.


A jak wiadomo rak to grzyb. Po 3-im dokarmianiu piekę już chleb odejmując część zakwasu. Jest taka zasada, że im więcej zakwasu w słoiku, tym jest on bardziej głodny (duży zje więcej) więc najlepiej zakwas pracuje, jeśli jest go mało i dokarmiamy go większą porcją mąki i wody. Jestem facetem i od lat robię tylko to ciasto. Nie wiem czy istnieją lepsze ciasta, ale jest ono tak niewiarygodnie świetne, że nie potrzebuję lepszego.


Robię to bardzo chętnie i staram się w miarę regularnie piec różne chleby, żeby nie popaść w zbytnią rutynę. Dodane przez kryska w: Tylko o kuchni. Nie twierdzę, że to najlepsza receptura na blogu, bo są znacznie ciekawsze przepisy, ale da się jak najbardziej taki chleb upiec.


Zresztą na pszenno-żytnie chleby na zakwasie też są receptury. Ja dostałam zakwas letni i mam najprostszy przepis na chleb. Odkładam z tego porcje kolejnego zakwasu, a do masy dodaję co chcę – przyprawy, zioła, bakalie. Bez względu jednak na wasz wybór, zarówno chleb żytni, orkiszowy, jak i pszenny, najlepiej przygotować na zakwasie z mąki żytniej.


Tak również radzi Kuchnia Lidla. Receptura na zakwas do chleba jest prosta. Jeżeli jednak chciałbyś się dowiedzieć jak ja uczyłem się piec chleb i jakie błędy przy tym popełniłem, to zapraszam do lektury całego wpisu. Możemy postawić słoik blisko kaloryfera. Po pierwsze do zakwasu potrzebujemy tylko dwóch rzeczy: żytniej mąki razowej i wody o letniej temperaturze.


Poza tym pozwala zachować cenne składniki, które są wrażliwe na wysoką temperaturę. Zwykle nie pracuje kiedy ma za zimno. Cały zaczyn przełożyć do dużej miski, dodać mąki, stopniowo wlewać wodę.


Pasuje nam idealnie, smakuje i mi, i mężowi i dzieciom. Mam wrażenie, że na ten przepis czekałam od dawna. Aby nasz zakwas na chleb dobrze się rozwijał i rósł w siłę, to powinniśmy trzymać go w ciepłym miejscu. Prosty chleb na drożdżach.


Puszysty i lekki chleb kanapkowy. Najlepsze przepisy na chleb. Domowy zakwas na żurek ETAP 1: Mąkę wsyp do dużego słoika i lekko spulchnij łyżką, zalej go przegotowaną ciepłą wodą i bardzo dobrze wymieszaj. Dodaj przyprawy oraz kromkę chleba na zakwasie.


Słoik zakryj gazą aby docierało powietrze i zostaw w ciepłym miejscu na dni. Każdego dnia mieszaj zakwas łyżką aby zakwas nie. Ale pierwszy raz upiekłam chleb na zakwasie dyrektora wyszedł wspaniały, wyrośnięty i przepyszny.


Lepszego chleba nie jadłam. Chleb z suszonymi pomidorami. Acha nie napisałam, że dzisiaj rano odlałam zakwas i przerobiłam go na zakwas pszenny i chleb upiekłam z mąki pszennej bo taki lubię. Szkoda, źe nie można przesłać zdjęcia. Czynności powtarzać aż do wyczerpania składników podanych w recepturze.


Po dniach zakwas jest gotowy do użycia. Trzeba jednak pamiętać, by wyjąć go z chłodu na minimum godziny przed zrobieniem ciasta na chleb oraz dokarmić wodą i mąką. Wymieszać i ponownie odstawić. Natomiast ze smutkiem przeczytałam część komentarzy, gdzie goście czepiają się sposobu prezentacji, wyglądu, etc.


Mam nadzieję, że obie panie wcale się takimi komentarzami nie przejmują. Dziękuję za dobey przepis.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty